mandag 11. oktober 2010

Utvidet øyeblikk

OPPGAVE:
Skriv et blogginnlegg der du forstørrer ett av følgende to øyeblikk:  Øyeblikk 1:  Du sitter på bussen på veg heim fra skolen en ettermiddag. Du er trøtt etter en slitsom dag på skolen, og du ønsker at det skal være stille rundt deg. Men så kommer to eldre damer på, og setter seg på setene rett bak deg. De er av den meget pratsomme sorten.   


Utvidet øyeblikk til oppgave 1:  

Jeg satt på buss 74 hjem til Nordstrand. Jeg lot tankene løpe løpsk samtidig som jeg hvilte hodet inntil bussruten som ristet i takt med motoren. Jeg var sliten og rytmene fra de dansende rutene og bussens stumme atmosfære vugget meg sakte, men sikkert inn i en slapp, døsig tilstand. Ubevisstheten spredde seg som et bedøvende medikament gjennom det blytunge hodet mitt. Jeg forsvant mer og mer inn i en verden av fantasier og absurde tanker. Like før jeg skal til å bli vugget i søvn, livner jeg brått til. To eldre damer, som både har tunge for kamferdrops, været og barnebarna, kommer på bussen. Der var den bussturen ødelagt. Jeg sukket lett, la hodet forsiktig tilbake på ruten og tenkte på den myke sofaen hjemme i stuen, samtidig som jeg febrilsk kjempet med å stenge ute de grove gamle damestemmene som utfylte den ellers tause og innholdsløse stemningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar